Wyrównanie ciśnienia w uchu

Ta kieszeń powietrza może być przyczyną kłopotów podczas lotu samolotem, gdyż ciśnienie w niej musi być stale równe ciśnieniu powietrza otaczającego. Wyrównanie ciśnienia odbywa się normalnie bez trudu przez trąbkę Eustachiu- sza, długości ok. 4 cm, łączącą jamę bębenkową z górną częścią gardzieli ku tyłowi od jamy nosowej: lecz kiedy jama nosowa wypełniona jest wydzieliną wskutek silnego kataru lub gdy samolot zmienia zbyt szybko wysokość, aby można było wyrównać ciśnienie w uchu, wtedy przy zmianie ciśnień powstają dziwne piski lub też przejściowa głuchota. Te trzy kosteczki w jamie ucha środkowego przez wzajemne potrącanie się przekazują drgania błony bębenkowej na błonę o znacznie mniejszych wymiarach, zamykającą dokładnie wypełnioną płynem przestrzeń ucha wewnętrznego. W uchu wewnętrznym znajduje się narząd Cortiego zamieniający drgania na bodźce nerwowe, które mózg interpretuje w postaci dźwięków.

Konik polny potrafi rozróżniać dźwięki o częstotliwości mniejszej niż 20 cykli na sekundę, a więc zbyt niskie dla ludzkiego ucha, ucho psa słyszy dźwięki o częstotliwości ponad 20 000 cykli na sekundę, czyli wyższe niż dostępne dla człowieka. Środkowe C ma 256 cykli na sekundę, a wysokie C na fortepianie jest wyższe o 4 oktawy i ma 4 096 cykli: dźwięki o częstotliwości ponad 20 000 na sekundę słyszy się właściwie jako syki. Zasadniczy ton krtani człowieka ma oczywiście częstotliwość znacznie mniejszą: u mężczyzn wynosi ona 100 cykli/sek, u kobiet 150 cykli/sek, jednak przy mówieniu używa się także syków o wysokiej częstotliwości i brak ich, na przykład w rozmowie telefonicznej, może czynić mowę mniej zrozumiałą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *