Skąd brać białka?

Wegetarianie, nie jedzący żadnych produktów zwierzęcych, nawet jaj ani sera, które są do przyjęcia dla innych, muszą ograniczać się wyłącznie do białek roślinnych. Może to prowadzić do trudności z dietą, chociaż białka roślinne można mieszać w sposób czyniący tę mieszaninę wystarczającą. Wielu bezkompromisowych wegetarian stosuje dietę ze względów ideologicznych, mając skłonność do uważania jedzenia za nieco plugawą konieczność, stąd obojętność względem tego, co jedzą, i możliwość niedoborów dietetycznych. Dodatkową komplikacją jest niewystarczająca ilość witaminy B12 w diecie wegetarianina: łatwo ją uzupełnić, lecz jej brak może iść w parze z ogólnym brakiem zainteresowania przykrymi wymogami odżywiania.

Skąd brać białka? Wszystkie mięsa – ryb, ptaków czy ssaków są bogate w proteiny. Mleko krowie może mieć 2 razy więcej protein niż ludzkie, zaś mleko w proszku lub kondenso- wane ma ich jeszcze więcej. Dużo białka zawierają sery. Nieco protein zawierają zboża, około 5 do 10% wagi, przy czym ryż i żyto są pod tym względem gorsze od pszenicy i kukurydzy. W cukrach nie ma białek, za to są w orzechach, fasolach, soczewicy i wszystkich podobnych, twardych botanicznych produktach końcowych. W owocach jest zaledwie około l°/o, większość wagi owoców stanowi woda, to samo odnosi się do warzyw, choć ze względu na nieco mniejszą zawartość w nich wody procent białka jest nieco wyższy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *