Normy zapotrzebowania kalorycznego

Kalorie można przyjmować wyłącznie pod postacią pożywienia, a jednak istnieją chyba sposoby lekceważenia kalorii bez przybierania na wadze i bez czynienia czegokolwiek w celu zneutralizowania zwiększonego spożycia. Można się na przykład zastanawiać nad wartością kaloryczną kału od różnych ludzi, w różnych okresach czasu – rozpiętość jest zapewne duża. Specjaliści od spraw żywienia na ogół zgodni są co do komplikującego się w miarę upływu lat, dawniej bardzo prostego problemu kalorii. Pewien Amerykanin na przykład sporządził klasyfikację dwudziestu siedmiu różnych typów otyłości. Zapewne zgodziłby się on również, że istnieje więcej niż jeden powód, dla którego niektórzy ludzie jedzą zbyt wiele kalorii’ i zawsze pozostają szczupli, a inni są perwersyjną odwrotnością pierwszych.

Urząd Żywności i Żywienia Stanów Zjednoczonych obniżył niedawno i niespodziewanie swe normy zapotrzebowania kalorycznego. Typowemu mężczyźnie i typowej kobiecie pozwalano dotąd na 3 200 i 2 300 Kalorii dziennie, a w r. 1964 normy te obniżono odpowiednio na 2 900 i 2 100. Urząd nadal nie precyzuje sposobu zaopatrywania się w te kalorie. Pomijając alkohol, będący z pewnością pokarmem (alkohol daje 7 Kalorii z grama, czyli więcej niż białko i cukier, mniej niż tłuszcz) i na pewno mogący zwiększać ilość tłuszczu u pijaka (choć istnieje „dieta człowieka pijącego” zalecająca dużo alkoholu), Amerykanin zaopatruje się w energię w 47% z węglowoda-

Tradycyjny wyścig ósemek wioślarskich pomiędzy reprezentacjami uniwersytetów Oksford i Cambridge odbywa się na trasie Put- ney-Mortlake długości 6 802 m. – przyp. tłum. nów, w 41% z tłuszczów i w 12°/o z białek. W Wielkiej Brytanii więcej energii pochodzi z węglowodanów, a w krajach ubogich z tego źródła pochodzi dwie trzecie energii: źródło to jest niezaprzeczalnie bogate w energię, ale nie wystarczające dla zaspokojenia wielu innych potrzeb.

Niemowlę i małe dziecko potrzebuje znacznie mniej pożywienia niż dorosły

Mimo wielkiej ruchliwości dziecko musi przemieszczać znacznie mniejszą masę swego ciała, toteż potrzebuje mniej energii dla przesunięcia swych małych kształtów z jednego miejsca na drugie. W wieku dziesięciu lub dwunastu lat chłopak musi jeść tyle co ojciec, w wieku czternastu lat o jedną trzecią więcej od niego, a w wieku lat osiemnastu o połowę więcej: podane terminy wieku zależą od okresów szybkiego wzrostu i od aktualnych wymiarów w danym wieku, gdyż wielkość i wysiłek fizyczny są najbardziej znamienne. Sam proces wzrastania nie wymaga wielu kalorii, przeciętny przyrost wagi u chłopców i dziewcząt pomiędzy jedenastym a szesnastym rokiem życia wynosi około 4 kg rocznie i wymaga tylko dodatkowych 44 Kalorii dziennie, przyjmując 4 Ka- lorie na 1 gram białka.

Człowiek staje się stworzeniem coraz mniej ruchliwym – ostatnim jego tytułem jest Homo sedentaiius (człowiek siedzący – przyp. tłum.). Jeszcze kilka stuleci temu wszystko wykonywano za pomocą siły mięśni, dziś sytuacja się zmieniła, ale nadal istnieją duże różnice w aktywności i w związku z tym w zapotrzebowaniu na paliwo. Pływanie wymaga 550 Kalorii na godzinę, bieg 500, piłowanie drzewa 400, tłuczenie kamieni 330, szybki marsz 240, taniec 240, jazda na rowerze 175, spacer 140, sprzątanie 100, prowadzenie samochodu 60, ubieranie się 50, stanie 40, pisanie 30, a myślenie nie wymaga w ogóle kalorii. Powyższe przeciętne są przybliżone, ponieważ niektórzy ludzie tańczą z taką energią jak przy piłowaniu drzewa, inni znowu piłują drzewo z zapałem zamiataczy ulic. Praca mózgu rzeczywiście nie wykazuje możliwego do zmierzenia zwiększenia produkowanej przez ciało energii, chociaż napięcie mięśniowe towarzyszące aktywności mózgu zużywa energię na swój własny rachunek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *